Oestrogeendominantie en histamine

Er zijn steeds meer vrouwen met histamine intolerantie, veel vrouwen weten niet eens dat ze het hebben. Hoe komt het nou dat vrouwen meer HIT (histamine intolerantie) hebben dan mannen? Dit heeft te maken met je hormoonhuishouding. Als je oestrogeendominantie hebt, wat inhoudt dat je balans tussen progesteron en oestrogeen verstoord is en je een teveel aan oestrogeen in je lichaam hebt, wordt er meer histamine in je lichaam vrijgelaten door je mestcellen.

 

-Oestrogeen verhoogt histamine-

Oestrogeen stimuleert de mestcellen om meer histamine te maken en vermindert de afgifte van het DAO enzym, wat histamine afbreekt. Tegelijkertijd stimuleert de histamine de eierstokken om meer oestrogeen aan te maken. Een vicieuze cirkel dus!

oestrogeen → histamine → oestrogeen → histamine

Bij veel vrouwen met symptomen van oestrogeendominantie zoals PMS, pijn bij de menstruatie, zware menstruaties verminderen deze klachten als ze stappen nemen de histamine in hun lichaam verminderen.

Wat is histamine intolerantie?

Je kunt histamine zien als het eiwit wat het immuunsysteem signalen geeft als er vreemde stoffen het lichaam binnen komen. De lichamelijke reactie is dan bijvoorbeeld een allergische reactie als zwellingen, jeuk en vermoeidheid. Maar histamine doet nog veel meer, het reguleert ook het maagzuur, stimuleert de hersenen en speelt een sleutelrol in ovulatie en de vrouwelijke voortplanting.

Histamine zorgt ook voor een boost in je libido, hierdoor verhoogt de oestrogeen je libido en dit is ook waarom antihistamines het verlagen.

Normaal gesproken reguleert je lichaam histamine, het wordt aangemaakt en afgebroken door de enzymen histamine N-methyltransferase (HNMT) en diamine oxidase (DAO). Er is dan een balans in hoeveel histamine erin gaat en hoeveel er uit gaat.

Hoera zwanger!

Wist je dat de placenta grote hoeveelheden DAO aanmaakt? Veel vrouwen met HIT en voedingsintoleranties hebben tijdens de zwangerschap veel minder of geen last van de HIT klachten.

Een intolerantie voor histamine ontstaat als er er geen balans is in de aanmaak en afbraak van histamine.

 

Oorzaken van teveel histamine in je lichaam

Voedselintoleranties zoals gluten, caseine (zuivel) omdat deze histamine vrijlating stimuleren. Dit is een van de redenen waarom zuivel zoveel menstruatie problemen veroorzaakt)
Teveel voeding eten met veel histamine. Bijvoorbeeld een lekker rood wijntje, met een lekker stukje oude kaas en dan zo’n gedroogde worst erbij, en vooruit wat gefermenteerd zuur…Een grote histaminebom!
Een slechte darmflora, sommige bacterien in je darmen produceren histamine.
Oestrogeendominantie omdat oestrogeen histamine produceert.
Oorzaken van te weinig afbraak van histamine

Genetische variant van de histamineafbrekende enzymen HNMT en DAO.
SIBO (small intestinal bacterial overgrowth)want dit verminderd de DAO activiteit.
Vitamine B6 tekort want vitamine B6 is een essentiele cofactor van DAO.
Oestrogeendominantie omdat het de afgifte van DAO ontregelt.
Progesterontekort, je hebt progesteron nodig om DAO te reguleren. Zo heb je in vlak na de ovulatie veel progesteron en zul je minder histamineklachten hebben omdat er meer DAO wordt afgegeven.
De anticonceptie pil, omdat dit een teveel aan oestrogeen veroorzaakt en een tekort aan progesteron.
En wat nu te doen?

Vermijd voeding met veel histamine

Dit is de makkelijkste en snelste manier om je beter te voelen, maar op de lange termijn is dit ook het moeilijkst omdat je het voor altijd vol zou moeten houden en de lange lijst van beperkingen zouden je wel eens op kunnen breken. Ik beveel het in de startfase zeker aan, maar aanvullende stappen zijn zeker aan te raden.

De grootste bronnen van histamine in voeding

Rode wijn en champagne
Oude kaas en gefermenteerde kaas (brie, camembert)
Gedroogd en gerookt vlees en vis
Bouillon van botten en visbouillon( hoe langer getrokken hoe hoger de histamine)
Azijn en gefermenteerde voeding zoals zuurkool
Chocola
Verbeter je darmgezondheid

Werk aan de balans van je darmflora, dat betekent slechte bacterien eruit en goede erin. Een teveel aan goede bacterien die zich gaan ophopen kan ook aangepakt worden. (SIBO)

Kijk of je een vitamine B6 tekort hebt

Signalen van een vitamine B6 zijn:
aandoeningen aan het zenuwstelsel
vermoeidheid
verwardheid
ontsteking van de huid of tong (acne)
pms
Vitamine B6 verbetert de regulatie van DAO, dit is een van de redenen waarom vitamine B6 zo goed helpt bij PMS klachten. (B6 verhoogt ook de kalmerende neurotransmitter GABA).

Goede bronnen van vitamine B6 zijn: banaan, vlees, kip, peulvruchten, eieren en aardappelen. Eén banaan levert een kwart van je dagelijkse behoefte aan vitamine B6.

Vermijd voeding die voedselintoleranties vergroten

Zoals gluten en A1 caseine (zuivel), deze triggeren de vrijmaking van histamine uit mestcellen.

Verlaag het oestrogeengehalte

Oestrogeendominantie zorgt voor een verhoogde histamine aanmaak.

Verhoog progesteron

Je zou kunnen overwegen om natuurlijke progesteron te gebruiken. Hierdoor wordt het DAO enzym beter gereguleerd. Normaal wordt dit alleen in de overgang voorgeschreven, en ik zou het als laatste redmiddel zien. Alleen als je al het andere al hebt geprobeerd kun je je progesteron verhogen met een progesteroncreme. Neem geen kunstmatige progesteron omdat dit ervoor zorgt dat je lichaam zelf nog minder progesteron aan gaat maken en het uiteindelijk zorgt voor een afhankelijkheid van het product en je problemen alleen maar groter zullen zijn als je er mee stopt. Mijn advies is dan ook altijd: Oestrogeen verlagen, dan wordt de balans beter.
Heb je vragen over deze tekst of wil je aanvullend advies? Herken je de klachten en wil je weten welke stappen je nu moet nemen? Neem dan gerust contact op met mij.

Deel dit bericht als je de informatie nuttig vind.

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *