Stress als oorzaak van histamine intolerantie

En dan ineens heb je histamine intolerantie..

Je leeft je leven, weet dat het stressvol is, je weet dat je er iets aan moet of wilt doen, je negeert het of je krijgt de kans niet, je krijgt een burnout of je hebt ‘geluk’; je kunt doorgaan na een zware periode, maar dan eet je iets en je krijgt jeuk, je voelt je opgefokt, of angstig, of depressief, je krijgt uitslag, vlekken, netelroos. Je snapt er niets van. Je had nooit ergens last van?

Je gaat naar de dokter. De dokter test je en zegt dat je geen allergie hebt en geeft je met een beetje geluk toch antihistamine of een crème tegen de jeuk. Meestal wordt je naar huis gestuurd met de mededeling dat het tussen je oren zit.

En deels is dat waar, hoe frustrerend dat ook is.

Dat deel, tussen de oren is het deel waar het prille zaadje is gelegd voor een pseudo allergie. De stress die je mee hebt gemaakt of nog hebt is het prille zaadje dat uit kan groeien tot een boom als je de kiem niet op tijd verwijderd of als je het niet snoeit.Dan komt de volgende vraag: Hoe kan stress zorgen voor een pseudo allergie als histamine intolerantie, maar ook tot allergieën als hooikoorts, boompollen etc.? Daarvoor gaan we stap voor stap door het lichaam.

 

Hoe stress in je lichaam groeit

Als je stress ervaart worden er in je lichaam hormonen vrijgelaten, histamine is daar één van. Een ander hormoon is cortisol wat vrijkomt uit de bijnieren. Cortisol is het vecht-of-vlucht hormoon en help je in stress situaties te beslissen of je in de aanval wil gaan of dat je wegrent. Dat is heel fijn in acute situaties, als er bijvoorbeeld een beer voor je staat. Nu staan wij niet meer voor beren of andere wilde dieren zoals in de oertijd, maar ervaren wij stress op een ander niveau. In plaats van een stressreactie die je eens in de zoveel tijd ervaart (zoveel beren zijn er niet), kunnen we tegenwoordig in een constante staat van stress zijn. Hierdoor wordt er constant cortisol vrijgelaten en voel je je hyper en alert. Je hebt het zwaar, maar je denkt dat je het allemaal wel trekt, want je hebt genoeg energie, dat je wat paniekerig bent, ach, dat gaat wel weer over.

 

Insulineresistentie

Die trek in suiker…dat moet je ook eens onder controle leren houden. Als de stress over is, ga ik er aan werken, denk je. Maar wist je dat een langdurige cortisol vrijlating zorgt voor insulineresistentie? Hierdoor heb je steeds meer suiker en koolhydraten nodig om  een voldaan gevoel te krijgen. Insulineresistentie is de voorbode van diabetes 2. Die trek in suiker is een teken dat je bloedsuikerspiegel ontregeld is. Dat ligt niet alleen aan je zelfdiscipline, het is een logisch gevolg van een burnout of langdurige stress. Wees dus niet boos op jezelf als je trek in suiker hebt. Wees je wel bewust dat je  de insulineresistentie om kunt draaien en je de trek in suiker kunt laten verdwijnen. 

 

Oestrogeendominantie

Bij vrouwen daalt door het toegenomen insuline en het toegenomen cortisol ook het progesteron gehalte en heb je een teveel aan oestrogeen, met menstruatie en hormonale klachten als gevolg, dit wordt nog eens versterkt als je richting de overgang gaat, vanaf je 45e. Oestrogeendominantie en de overgang hebben een directe link met histamine intolerantie.  Lees er hier meer over. Als gevolg van het tekort aan progesteron kan er ook een teveel aan testosteron ontstaan met klachten als haaruitval of overbeharing en acne. Ook insulineresistentie zorgt voor een verhoogde testosteron aanmaak.

 

Bijnieruitputting

Als de bijnieren een lange periode continu cortisol hebben afgegeven en er geen rust in zicht komt, kunnen ze uitgeput raken. Je kunt dan bijnieruitputting krijgen met als gevolg dat er haast geen cortisol meer wordt afgegeven. Je stort in, je bent moe en wil alleen nog maar slapen. Burn out of  het chronisch vermoeidheid syndroom zijn dan het gevolg.

Dit is het moment dat histamine intolerantie kan ontstaan.

Cortisol stimuleert namelijk de aanmaak van diamine oxidase (DAO ofwel histaminase).  Als je bijnieren uitgeput zijn ontstaan er vaak

 

  • maag-darmklachten(als gevolg van te weinig maagzuur door het cortisol tekort),
  • haaruitval (als gevolg van daling van progesteron en verhoging van testosteron)
  • een lage lichaamstemperatuur (door trage schildklier)
  • een ontregelde suikerspiegel (door insulineresistentie door cortisol schommelingen)
  • een laag libido (progesterontekort)
  • PMS (progesterontekort)
  • misselijkheid, hoofdpijn, slaapproblemen en last but not least,
  • voedselintoleranties en allergieën doordat histamine niet afgebroken kan worden door een tekort aan DAO.

 

Rust, regelmaat en reinheid

Deze drie eenheid was vroeger de basisregel voor een gezond leven. Zeker bij een burnout of bij CVS is het belangrijk de rust in te bouwen en je zelf niets te verplichten. Vergeet sporten, ga liever rustig een korte wandeling maken. Probeer elke dag een half uur te wandelen. Je hoeft in een burn out periode niet die 10.000 stappen per dag te lopen. Als je een half uur wandelt, heb je ongeveer tussen de 4.000 en 5.000 stappen gemaakt. En lukt ook dat niet, neem dan je tijd. Rust is bij een burnout erg belangrijk, je moet je lichaam niet forceren, dat heb je al lang genoeg gedaan.

Regelmaat is bij histamine intolerantie belangrijk, vooral betreft eten, omdat je bij ieder moment dat je iets in je mond stopt, je lichaam een ontstekingsreactie geeft. Dit is heel normaal, dat heeft iedereen, want je stopt iets in je lichaam wat niet lichaamseigen is. Je kunt dus beter drie keer per dag een goede maaltijd eten dan om het half uur iets in je mond stoppen. Geef je lichaam de tijd om te helen. De rust tussen de maaltijden in is belangrijk, het zorgt ervoor dat er geen histamine actief is en ontstekingen de tijd krijgen te helen. (Histamine is een ontstekingsstof).

Reinheid zie ik in dit kader als schone voeding. Zorg dat je geen chemicaliën in je lichaam stopt. Eet onbespoten groenten en fruit, gebruik natuurlijke verzorgingsproducten die de hormoonhuishouding niet verstoren, gebruik BPA vrije drinkflessen. probeer schone lucht binnen te krijgen, breng medicijn terug naar het minimum, probeer het af te bouwen waar mogelijk nu je weet wat de oorzaak is van je gezondheidsproblemen.

Ook reine gedachten herstellen je lichaam. Probeer positiviteit in je leven te brengen. Doe dingen die je leuk vindt. Maak je hoofd leeg, mediteer. De rust in je hoofd zal al zorgen voor een vermindering van je klachten.

 

Balancerende voeding

Om je hormoonbalans te herstellen (ik heb het hier naast de oestrogeen/progesteron balans ook over cortisol en histamine) en om de bloedsuikerspiegel te stabiliseren is het belangrijk voldoende vetten te eten en koolhydraten te beperken.

  • Vette vis wordt vaak geadviseerd vanwege de goede omega-3 vetzuren, maar vette vis geeft vaak een histamine reactie. In witvis zitten ook omega-3 vetzuren, zij het wel minder. Eet minstens 2x per week witvis.
  • Andere goede vetten zijn olijfolie, kokosolie en lijnzaadolie. Doe eens een theelepeltje kokosolie door een kop kruidenthee.
  • Vermijd voeding met histamine en andere biogene aminen als bijv. tyramine en dopamine.
  • Vermijd ook suiker en suikerhoudende voeding en drank. Suiker beïnvloedt de hormonen sterk.
  • Vermijd ook koffie en alcohol. Zij zorgen voor vrijlating van histamine uit mestcellen en breken B-vitaminen af die je hard nodig hebt.

Dit zijn in het kort een aantal adviezen voor een goede hormoonbalans. Voor een volledig advies kun je een afspraak met mij maken.

 

Supplementen

Om de hormoonbalans te herstellen en de aanmaak van DAO te stimuleren kun je magnesium, zink en vitaminen B1, B2 en B6 nemen, vooral ook als je hormonale klachten hebt als PMS, zware buikpijn, neerslachtigheid.

Advies

Er zijn veel factoren die invloed hebben op histamine intolerantie, naast het reduceren van stress en het creeren een goed voedingspatroon is het essentieel om de hormonen in balans te brengen en histamine te verlagen. Je kunt met mij samenwerken om je gezond te verbeteren en je klachten te verminderen.  Kijk hiervoor op www.aptavoedingsadviesrotterdam.nl of mail naar lisa@histamineintolerantie.nl

 

8 reacties

  1. Ineke van Buren zegt:

    Goedemiddag
    Laatst tipte ik over youghurt.
    Het is me helaas helemaal verkeerd gevallen.
    Ik ben er behoorlijk ziek van geweest.
    Nu ben ik nog erg moe en mijn spieren zijn erg zwak.

    Stress verergert inderdaad alles.
    Mijn jeugd was stressvol. En mijn hele leven was ik ziek.
    Totdat ik 2 jaar geleden ontdekte wat ik had.
    Ik typte in bij google
    Ik word ziek van bietjes. En wat ik toen las kostte me tranen. Ik herkende het helemaal.
    Histamineintolerantie.
    Toen ben ik zelf uit haan dokteren wat ik wel of niet kon eten.
    Dat is niet veel. Maar het is de moeite waard.
    Dat heb ik met de youghurt maar weer ondervonden.
    Mijn energie komt er niet mee terug. Maar ik heb wel vaker momenten dat ik me beter voel.

    Groetjes, Ineke

    • Lisa Goudzwaard zegt:

      Beste Ineke,
      Dank je voor je reactie, wat fijn dat je nu hebt ontdekt wat bij jou de oorzaak van je klachten is. Het kost tijd om je energie te herstellen. Dat kan soms wel twee jaar duren. Belangrijk is je voeding en supplementen goed bij te houden. Hou vol en rustig aan.

  2. Esther Bremer zegt:

    Beste Lisa,
    Wat een verhelderend verhaal zeg!
    Ik herken heel veel. Heb veel meegemaakt en zit nu in een hele erge stress periode. Weet dat ik histamine gevoelig ben al sinds mijn jeugd! Overgeven na t eten ecceem en altijd jeuk! De laatste jaren zijn er een aantal dierbaren in de familie achter elkaar overleden ! Mijn man heeft hart en herseninfarct gehad en ik ben ook meerdere keren geopereerd!
    Al met al. ..staat mijn relatie nu op t spel…we kunnen t allebei niet meer aan.

  3. Eindelijk de site die ik zocht. ik heb nu al inmiddels een jaar last van continue slappe ontlasting(slechte vertering), slapeloosheid en spanningshoofdpijn(rode gevoelige ogen). heb daarnaast ook al last gehad van lage bloeddruk, schommeling bloedsuiker en opgefoktheid(niet goed kunnen ontspannen). Ik heb de laatste jaren veel last gehad van spanning, stress, etc. en heb ook qua voeding niet goed voor mezelf gezorgd. Heb een heel jaar gezocht naar wat er nu echt aan de hand was en dit gaf onbedoeld toch ook weer spanning. Doordat ik telkens slechte ontlasting heb, ook bij ontspannen heb ik via een lab mijn ontlasting op histaminewaarden laten testen gezien ik ook allergisch reageer op poezen, huisstof en bepaalde boompollen.
    Ook at ik altijd veel zoetigheid waar ik nu abrupt mee gestopt ben. Er is ook candida geconstateerd. Nu wil ik via mijn huisarts laten testen op een DAO tekort. Zouden er ook middelen vergoed worden die het histamine dat teveel is afbreken gezien ik nu in de bijstand zit. Ik heb al een middel als cetirizine en neem daarbij Daosin sinds enkele dagen, maar dit vind ik best prijzig. Is er ook een site waarop ik recepten kan vinden met voldoende variatie bij een histaminevrij dieet. Ik houd wel van lekker eten en ben kok, maar ik wil mijn veel te hoge levels histamine drastisch gaan verlagen. Hier heb ik alles voor over. Ik woon zelf in Assen, dus voor een consult bij u ben ik met een bijstand teveel geld kwijt. Wel heb ik een aanvullend pakket alternatief waar ik tot 80% tot 400 euro per jaar vergoed krijg. Ik ben de klachten als last van het hoofd en diarree meer dan zat en heb getwijfeld of ik nou burnout ben of zwaar overspannen. Kan ook komen de klachten van de hoge histamine levels. De huisarts vond het niet nodig mijn bijnieren te laten testen op continue adrenaline rush. Ik ben een man van bijna 43 en wil mijn leven ten positieve drastisch maar stap voor stap verbeteren. heeft u nog tips etc, of kent u een therapeute hier ergens in het Noorden die hetzelfde doet van u doet, liefst in Drenthe of grenzend daaraan.

  4. Hallo Lisa,
    Nogmaals met Arjen de Haan.
    Ik zou eventueel ook een consult telefonisch of via de mail kunnen doen met
    waarbij je mij volledig advies geeft wat ik nu zoal echt moet gaan doen om weer
    richting herstel te gaan. Stress is uiteraard nummer 1, dat besef ik nu meer dan ooit.
    Als mijn stress systeem moeite heeft om weer te herstellen dan blijft er adrenaline komen waardoor de DAO ook op raakt. Dit proces moet ik nu al zien te gaan herstellen en dat kan alleen als ik rustig lijf en echt weer ga leren ontspannen. Ik zou nu ook beter histaminevrij voedsel kunnen gaan nemen(dus geen vrijmakers en bevattende). Ik moet geen tekorten gaan krijgen dus een goede Multi is misschien het beste. Hier zitten ook al de B vitaminen, magnesium en zink in en vit.C Ik ben wel gek op vis, dus dat word witvis. Dit mag ik toch naast vers ook vanuit de diepvries eten. En vlees zoals bijv. rundvlees(geen varken) met een beter leven ster 2 of 3 is toch biologisch zonder antibioticum zooi. Het moet voor mij wel betaalbaar blijven natuurlijk. Ik ben een man van 1.90 en weeg nu zo,n 93 kilo. Mijn conditie is niet super, maar hier wil ikwat aan gaan doen. Lopen is fijn net als zwemmen en mediteren. heftige sporten zijn zo ik lees niet goed. Ook positiviteit is een pre, want dat andere daar ben ik echt klaar mee. Gezien ik nooit last gehad heb van intoleranties qua voeding heb ik best moeite veel weg te laten, omdat ik geen tekorten wil. Zijn er ook sites waar echt lekkere recepten na te maken zijn of boeken waar ik nu nog niets van weet. Ik heb het besisboek histamine vrije voeding al. Alsik beter mocht worden/zijn kan ik waarschijnlijk ook weer de meste voeding eten gezien ik hier nog nooit klachten mee gehad heb

  5. Marjolein zegt:

    Hallo Lisa,

    Ik lees overal bij histamine intolerantie dat kruidenthee vermeden moet worden omdat veel kruiden/specerijen ook veel histamine bevatten (of vrijmaken). Nu lees ik hier dat u de tip geeft om een theelepel kokosolie door kruidenthee te doen. Bent u van mening dat kruidenthee wel past in een histamine arm dieet?

    Alvast dank voor uw reactie.

    Groet, Marjolein

    • Lisa Goudzwaard zegt:

      Beste Marjolein,

      Het hangt er vanaf welke kruiden je gebruikt. Kaneel thee met peper en kruidnagel kan niet, maar kamille bijvoorbeeld wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *