Wat eet je in het Histamine Darmherstel Plan?

Het Histamine Darmherstel Plan is gericht op het herstellen van je darmgezondheid als basis voor het verminderen van histamine klachten. Veel mensen met histamine klachten: bijv. jeuk, huiduitslag, zwellingen, niezen, hoofdpijn, vermoeidheid, migraine, hebben deze klachten doordat er te weinig enzymen in de darmen worden geproduceerd of niet kunnen worden geactiveerd doordat de darmgezondheid niet goed is.

Als de darmflora uit balans is (dysbiose) of er schimmels (Candida) kan er een lekke darm ontstaan kunnen voedingsstoffen via de darmwand in de bloedbaan komen. Hierdoor slaat het lichaam alarm en wordt er histamine vrijgelaten. Het is dan belangrijk dat de darmwand hersteld wordt en je de oorzaak van de verstoorde darmgezondheid opspoort.

Het voedingsplan in het Histamine Darmherstelplan is niet perse een eliminatiedieet, wel wordt er histamine arm gegeten. Een eliminatiedieet is er om een diagnose te stellen. Een hersteldieet is om je lichaam te voeden en te herstellen. Het probleem met mensen met histamine klachten is dat de histamine reactie ook kan ontstaan door andere biogene aminen en door andere stoffen die het lichaam als bedreigend zit als gevolg van een verstoring in een of meerdere lichaamssystemen. Hierdoor is het haast onmogelijk om alle voedingsproducten weg te laten die geen histamine bevatten of vrijlaten maar die wel bij sommige mensen een reactie kunnen geven.

De recepten in dit plan zijn allemaal histamine arm, bevatten veel ontstekingsremmende stoffen en veel vitaminen, mineralen en fytonutrienten met een helende werking.

Hieronder een klein overzicht van wat je zoal kan verwachten: 

Er worden beperkt peulvruchten gebruikt, geen soja en beperkt granen. Als je vegetarisch of veganistisch eet, kun je dit plan ook volgen, het plan bevat veel 1/3 veganistische en vegetarische gerechten. Wel moet je oppassen dat je geen voedingsstoffen tekorten krijgt.

 

Fase 1: gluten-, lactose- en suikervrij, geen rauwkost

Kipburgers met appel en broccoli Gemengde groenten met ui en citroen tijm Courgette spaghetti met kip en histamine arme pesto
Amaranth-mungbonenpap Gestoomde Marokkaanse kip Preiquiche met snijbiet
Quinoa- fenegriekpap Kip met ui en verse gember Romige aspergesoep met gevulde maispannekoekjes

Fase 2: gluten-, lactose-, suikervrij met rauwkost

Faux (ofwel ‘nep’) tonijnsalade met kastantebrood Kruidenfrittata met asperges Vistaart met groene sla
Zilvervliesrijst met snijbiet Salade van gekiemde linzen met venkel en kip Courgette spaghetti met doperwtenpuree en munt

Fase 3: gluten, suikervrij met geitenzuivel, rauwkost en beperkt fruit

Groenten met amaranth en verse geitenkaas Broccolisalade met granaatappel en hennepzaad Kipballetjes met witte kool en gierst
Verse salade met kipdijfilet reepjes Pannenkoekjes gevuld met appel en geiten huttenkase Salade van courgette en sperziebonen met zoete aardappelen

Naast een kookboek met deze en meer recepten ontvang je ook alle informatie die je nodig hebt over de gezondheid van je darmen, wat je kunt drinken, hoe je je lichaam sterker maakt.

Kijk op Histamine Darmherstel Plan voor meer informatie en schrijf je in. We starten op 1 september, de inschrijving sluit 1 op 24 augustus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.