Voeding met histamine remmende werking

Een overzicht van voedingsmiddelen die diamine oxidase bevatten, mestcellen stabiliseren of quercetine bevatten.

Product Werking
Bonen Bonen bevatten in lichte mate diamine oxidase
Brandnetel Antihistamine (op de H1 receptor), stabiliseert mestcellen
Doperwten/Doperwt kiemen* Bevat diamine oxidase
Dragon Stabiliseert mestcellen
Gember Antagonist voor H2 receptor, stabiliseert mestcellen
Granaatappel Stabiliseert mestcellen
Groene bonen Bevat in lichte mate diamine oxidase
Kikkererwtenkiemen Bevat diamine oxidase
Kurkuma Verminderd mestcel activatie, ontstekingsremmend en antioxidant
Laos (vers) Stabiliseert mestcellen en voorkomt anafylactische shock
Lotuswortel Verminderd histamine vrijlating met 70%
Kappertjes (ingelegd in zout, geen azijn) Antihistamine, ontstekingsremmend, schimmeldodend, antiviraal
Linzenkiemen* Bevat diamine oxidase
Knoflook Vermindert de vrijlating van histamine uit de mestcellen
Mangosteen Antihistamine (H1 receptor), verminderd mestcel degranulatie
Moringa(thee) Verminderd de vrijlating van histamine met 72% waarmee de werking net zo effectief is als Ketitofen.
Mungbonenkiemen (taugé) Beschermt tegen mestcel degranulatie en histamine vrijlating door hoge flavonoiden gehalte
Munt Vermindert vrijlating van histamine uit mestcellen, H2 receptor antagonist
Nigella Sativa, zaad en olie Antihistamine, antioxidant
Perzik Verlaagd mestcellen bij allergische ontsteking
Olijven Verhoogt sterk de werking van diamine oxidase(DAO)
Tulsi (heilige basilicum) Stabiliseert mestcellen
Tijm Stabiliseert mestcellen
Waterkers

 

* doperwtenkiemen en linzen kiemen bevatten 5x zoveel DAO als ze in het donker worden gekweekt. Na 10 dagen wordt de DAO in de plant afgebroken. Consumeer de kiemen dus voor deze tijd.

 

Voeding met quercetine:

Appels >appels verminderen de vrijlating van histamine uit mestcellen

Artisjokken

Asperges

Blauwe bessen

Bleekselderij

Boerenkool

Bramen

Broccoli

Kamille >verminderd vrijlating van histamine uit mestcellen

Kersen

Kool

Rode uien

Tijm

Wil je weten of ik je kan helpen? Bel dan op maandagochtend tussen 10 en 11 uur voor een gratis kennismakingsgesprek: 0613426644 of mail naar info@voedingsadviesrotterdam.nl

 

15 juni start de inschrijving voor het Histamine Darmherstel Plan.
Schrijf je in op de nieuwsbrief om een herinnering te krijgen voor inschrijving.

 

Vond je dit artikel nuttig? Deel het dan gerust.

Ik besteed veel tijd aan het schrijven van blogartikelen, dit doe ik graag, ik wil dat je goed geinformeerd wordt, ik zou niets liever doen dan voor jou schrijven. Ik verdien hier niets aan, helaas moet ik dan ook steeds meer tijd besteden aan ander (betaald) werk en daardoor kan ik minder schrijven. Wil je mij ondersteunen? Dan kan dat al vanaf eenmalig €1,00 of meer. Gewoon als teken van waardering, of omdat je meer wilt lezen van mijn hand. Jouw donatie besteed ik uiteraard aan tijd om goeie blogs te schrijven. Alvast, heel erg bedankt!

, Lisa

[doneren_met_mollie]

 

 

8 reacties

  1. Annemiek Bekking zegt:

    Hallo Lisa,

    Ik slik voor mijn (nogal rimpelige) huid collageen.
    Maar zit daar niet erg veel histamine in?
    Ik heb hooikoorts ben allergisch voor bijna alles wat bloeit, heb een huisstofmijtallergie, hondenallergie, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
    Ik probeer zoveel mogelijk biogene amine en histamine te mijden.

    Met vriendelijke groet,
    Annemiek Bekking

    • Lisa Goudzwaard zegt:

      Beste Annemiek, in collageen zit glutaminezuur wat in het lichaam omgezet wordt tot glutamaat, dit is een prikkelende neurotransmitter. Veel mensen met histamine intolerantie hebben ook problemen met glutamaat omdat deze histamine verhoogt. Als je niet tegen collageen kunt, komt dus doordat je dan ook moeite hebt om glutamaat om te zetten in de kalmerende neurotransmitter GABA, hierdoor ontstaat een verhoogd glutamaat gehalte en daardoor een verhoogd histamine gehalte.

  2. harrie geenen zegt:

    ik heb ergens gelezen dat het enzym DAO bij koken ( voedselbereiding) afgebroken wordt. Als dat klopt moet je dat bij je voedselbereiding meenemen.

    • Lisa Goudzwaard zegt:

      Beste Harrie,
      Goed dat je dat opmerkt. De enige voedingsmiddelen met DAO zijn doperwten en kikkererwtenkiemen. Die gebruik je over het algemeen rauw,dus dan heb je daar geen last van.

  3. Ilse Weenink zegt:

    Je schrijft dat olijven de werking van DAO versterken. Geldt dat óók voor olijfolie en zo ja voor koud- én warmgeperste? En nlijft die werking overeind wanneer de olijven(olie) verhit wordt? Ik bak bijna standaard in olijfolie en bak oom olijfen mee in roerbakschotels.

    • Lisa Goudzwaard zegt:

      Het beste is om alleen koudgeperste olijfolie te gebruiken en het liefst ook koud. Als de olijfolie wordt verwarmd kan dit nog steeds goed werken, mits het niet te heet wordt en onder het verbrandingspunt blijft, hoe warmer de olie hoe minder de werking wordt. Dus niet wokken of frituren maar zachtjes bakken/smoren. En liefst altijd extra vierge gebruiken vanwege de puurheid en de werkzame stoffen.

  4. Ilse Weenink zegt:

    Het valt me op dat een behoorlijk deel van de voedingsmiddelen (oa gember, munt, tijm, bleekselderij, olijven, tauge, kurkuma) die je als antihistamine werkend betitelt, op meerdere websites worden betiteld als hetzij histamine bevattend hetzij de werking van DAO verminderend. Lijkt me een beetje vreemd, het kan toch niet béide zijn?

    • Lisa Goudzwaard zegt:

      Beste Ilse,
      Er zijn verschillende stoffen in voeding. Ik heb bij de lijst puur gekeken naar histamine. Tijm bijvoorbeeld kan mestcellen activeren als je gevoelig bent voor benzoaat. En gember als je gevoelig bent voor salicylaat of als je door gember ineens sneller gaat ontgiften. Zo werkt dit ook met de andere producten. Kijk je sec naar histamine dan klopt de lijst, kijk je naar alle mogelijke factoren en oorzaken van mestcel activatie waardoor histamine vrijgelaten wordt dan is de lijst veel stricter. Ik vind het belangrijk dat je voor jezelf met behulp van deze website leert op welke stoffen je reageert. Het kan zo zijn dat je gevoelig bent voor sulfiet of benzoaat, maar niet perse histamine. dus ik maak een scheiding in het totaaloverzicht zodat je minder beperkt wordt en je sneller tot herstel komt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.