Rawfood

Een paar jaar terug  stond Rawfood flink in de belangstelling, het eten van alleen maar rauwe producten zou het beste zijn voor de gezondheid omdat in onverhitte voeding alle enzymen bewaard blijven. Er kwamen rawfood restaurants en sappenbars, boeken en workshops. Inmiddels, anno 2019 is de trend weer wat gezakt en zijn de rawfoodrestaurant ook vegan eten gaan serveren om financieel te kunnen overleven.

Er zijn nog steeds mensen die via deze wijze eten en zich hier heel erg goed bij voelen. Je eet immers heel veel groenten en fruit en absoluut geen rommel. 

De vraag is, kun je met een rawfood dieet je voedselintoleranties herstellen? Didy van der Veer schreef in 2013 het boek Histamine en ik waarin zij uitvoerig over histamine, gezonde voeding en haar weg naar heling met rawfood verteld. Al haar klachten verdwenen door te gaan leven op verse rauwe groenten, fruit, noten en zaden. Inmiddels heeft ook zij zichzelf toegestaan om meer vegan te eten waarbij ook verwarmd voedsel genuttigd mag worden. Wat op zich begrijpelijk is in onze land met de koude winters. Rawfood is ontstaan in het warme Californie waar afkoelend voedsel welkom is om de hitte te kunnen weerstaan. Maar hier in Nederland lijkt het me in de lente, herfst en winter geen goed idee.

Ik snap heel goed dat je je beter voelt als je rawfood gaat eten, je vermijd daarmee alle eiwitbronnen die voor een histamine reactie kunnen zorgen. Wel eet je bij rawfood veel noten en zaden, als dit een probleem voor je is, dan hoef je deze manier van eten  niet eens te proberen. Als je rawfood eet, vermijd je de voedselintoleranties, je eet geen lactose, caseine , gluten, lectinen, weinig fytine (nog wel in noten en zaden, maar die moet je weken, dus dat valt ook mee). Hierdoor komt je lichaam tot rust en kan het zich herstellen. 

Gefermenteerde groenten zijn ook rauw dus ook toegestaan, hiermee voed je de lactobacillen en bifidobacterien. Doordat je weinig vetten eet zullen slechte bacterien afnemen waardoor de darmflora in balans komt. Maarrrrr, histamine….gefermenteerde producten bevatten lactobacillus casei…dit verhoogt histamine en gaat over het algemeen niet goed. Dus dat valt af. 

Door veel groenten en fruit te eten voed je wel de butyraat bacterien, dit werkt helend voor de darm en zorgt voor meer goede butyraatvetten.

Rauw voedsel bevat ook meer antioxidanten wat heel goed is om ziekte te voorkomen en te bestrijden. Als je, net zoals dieren, ook rauw eet, zul je je dus heel goed voelen.

Klinkt goed he.

En toch vind ik het geen ideale manier om te herstellen. Er zijn namelijk ook nadelen aan rawfood.

Nadelige gevolgen van rawfood

Het grootste nadeel is dat je minder mineralen binnenkrijgt. Bij onderzoek door Dr.L.Wilson onder 50.000 mensen zag men dat bijna al de onderzochte baby’s bij hun geboorte al een mineraal tekort hadden en een hoge hoeveelheid giftige metalen.  Dit komt door de mineraaltekorten en zware metalen vergiftiging bij de moeder. Dit komt over heel de wereld voor, niet alleen in het Westen.

Je wordt dus al geboren met een grote behoefte aan mineralen, in de loop van het leven wordt het mineraaltekort alleen maar groter, totdat ziekte en dood het van het lichaam winnen. 

Osteoporose, hartaandoeningen, diabetes en kanker zijn volgens Dr.L.Wilson in feite niet veel meer dan mooie namen voor minerale uithongering.   We weten dit omdat als iemand het lichaam op de juiste manier voorziet van voldoende mineralen, deze en vele andere gezondheidsproblemen verdwijnen zonder medicijnen of operaties.

Giftige metalen   

Als je lichaam een tekort heeft aan de vitale mineralen, neemt het makkelijk giftige metalen op. Dit vervangt het tekort aan mineralen, het lichaam is blij met alles wat binnenkomt. Een van de eersten die hierover schreef was de arts Henry Schroeder in zijn boek, The Trace Elements And Man (1973).

Wil je je lichaam herstellen dan zullen de mineralen aangevuld moeten worden. En wil je mineralen uit groenten en vlees halen dan moet je ze toch echt koken.  Mineralen zitten opgesloten in de taaie vezelige matrix van groenten, wij mensen kunnen deze taaie plantaardige vezels niet verteren. Als je dan alleen rauwe groenten eet, zullen veel vezels onverteerd je lichaam verlaten en zijn de mineralen niet uit de groenten vrijgekomen. Zonde toch.

Dr. L.Wilson zag bij zijn onderzoek dat mensen die op salades leven te weinig mineralen in hun lichaam hadden, ze waren op mineraal niveau meer uitgehongerd dan mensen die goed gekookte groenten aten.

Je kunt de afbraak van rauwe vezels helpen met een cellulase enzymsupplement, maar dan nog haal je niet voldoende mineralen uit de vezels. Het idee dat je rauwe groenten eet omdat hier alle enzymen inzitten en deze niet door het koken afsterven, heeft geen nut voor de rauwe vezels van groenten, wij zijn geen koeien, zij hebben van nature cellulose, wij niet. Wij kunnen van nature rauwe plantenvezels niet verteren.

Als je groenten goed kookt, niet beetgaar, maar echt gaar, worden de vezels afgebroken en komen er mineralen en tientallen andere voedingsstoffen vrij.

Als je spijsvertering al niet zo goed is door stress, ondervoeding (ja ook iemand met obesitas kan flink ondervoed zijn) en gifstoffen in het milieu, wordt het verteren van plantenvezels nog moeilijker.

Je ziet dan vaak dat mensen diarree krijgen zodra zij rauw voedsel gaan eten, volgens de rawfood deskundigen is dit slechts een overgangsperiode, maar dit gaat lang niet altijd over. Als je al maanden rawfood eet en je hebt geen mooie stevige poep, dan is jouw lichaam niet blij met de rauwe vezels.

Als je een rawfood dieet volgt, zorg dan in ieder geval dat de groenten die je eet biologisch zijn en geen meststoffen bevatten. Ook biologisch geteelde groenten bevatten meststoffen, alleen wel minder.

Het is waar dat rauwe groenten meer vitamine C en een paar andere vitamines bevatten.   Het probleem van verminderde opname van mineralen en andere voedingsstoffen is echter veel ernstiger en doet dit voordeel van rauw voedsel teniet.   Alle vitamines die tijdens het koken worden vernietigd, kunnen eenvoudig worden vervangen door een vitaminesupplement. Dus het koken van groenten zorgt voornamelijk voor een betere mineralen opname. Alleen vitamine C neemt af.

Het eten van gekookte groenten om mineralen te herstellen werkt altijd beter dan een vitamine pil, smoothie, poeder of sap.

Je moet groenten dus koken zodat de voedingsstoffen vrijkomen, vooral voor vrouwen is dit belangrijk omdat in hun lichaam kinderen  groeien en zij de gezondheid van hun kind bepalen. Op latere leeftijd zijn vrouwen door de daling van oestrogeen meer vatbaar voor osteoporose.

Te yin

Dit probleem met rauw voedsel is enigszins esoterisch, maar erg belangrijk.  Het meeste rauwe voedsel is op een bepaalde manier uit balans. Het is meer yin .   Het balanceren van yin en yang krachten is een oud concept uit de Chinese geneeskunde dat bekend is in de helende wetenschappen van acupunctuur en macrobiotica.   Het is basisfysica. Yin betekent kouder en met langzamer bewegende energiedeeltjes.    

Voedsel koken voegt warmte-energie toe en brengt het meeste voedsel in evenwicht.   We vinden het op deze manier in balans brengen van voedsel cruciaal, om twee redenen:

1. De meeste lichamen zijn te yin vandaag.   Dit komt door de effecten van ioniserende straling van röntgenstralen en kerncentrales, elektromagnetische straling van mobiele telefoons en andere bronnen en van blootstelling aan giftige metalen en giftige chemicaliën.

2. De yin-kwaliteit vertraagt ​​of stopt de ontwikkeling en is een schadelijk effect, hoewel rauw voedsel voedzamer is.  

Lectinen en fytine

Koken vernietigt veel gifstoffen die in en op voedsel worden gevonden.  Er worden Granen, bonen, noten en zaden bevatten lectinen en fytinezuur. 

Koken vernietigt de meeste lectines .  Een goede voedselbereiding vernietigt ook fytaten en andere minerale rovers die in sommige voedingsmiddelen worden gevonden.

Bacterien

Koken vermindert ook de hoeveelheid bacteriën, virussen en parasieten aan de binnen- en buitenkant van veel fruit, groenten, vis, vlees en andere voedingsmiddelen.   Dit is tegenwoordig vooral belangrijk omdat veel van ons voedsel wordt verbouwd in landen waar hygiene geen hoge prioriteit heeft.

Lagere voedingsstoffen dichtheid

Rauwe groenten bevatten  meestal meer water. Ze zijn bevatten daardoor verhoudingsgewijs minder voedingsstoffen. Koken vermindert het vezel- en watergehalte en zorgt ervoor dat je veel meer mineralen en andere voedingsstoffen kunt consumeren.

Gewicht verliezen 

Als je wilt afvallen kun je dat beter doen met gekookte groenten dan met salades, een salade zal je uithongeren, gekookte groenten zorgen ervoor dat je bijnieren schildklier en alvleesklier herstellen, deze reguleren het gewicht, en daardoor val je af.

Sommige mensen proberen af ​​te vallen door veel salades te eten die minder calorieën bevatten.   Dit is echter gewoon een manier om jezelf te verhongeren en een enorme fout.

Je wil je lichaam niet uithongeren maar voeden. Alleen door het goed te voeden kan het weer in balans komen.

Vezels

Rauwe vezels irriteren de darmwand en dragen zo bij aan het prikkelbare darm syndroom en SIBO (bacteriële overgroei in de dunne darm). Niet alleen de vezels zelf maar ook meer bacteriën en virussen in sommige rauwe voedingsmiddelen kunnen voor problemen zorgen. Gekookte groenten herstellen de darmwand. 

Zuivel 

Rauwe zuivelproducten van goede kwaliteit zijn een uitzondering op de regel. Deze kunnen wel het beste rauw worden gegeten. De meeste mensen kunnen rauwe zuivel beter verdragen omdat deze nog de enzymen bevat die je nodig hebt voor de vertering. Je kunt uiteraard wel last van rauwe zuivel krijgen als je allergisch bent voor zuivel. 

Gebruik je  rauwe ongepasteuriseerde melk, drink dat dan los van andere voedingsmiddelen. Zorg wel dat je niet teveel zuivel gebruikt, maximaal 120 gram per dag bij een herstel dieet.

Andere problemen met rawfood

De volgende zijn minder kritisch, maar zijn niettemin problemen met het eten van rauw voedsel.

Rauw voedsel moet in de maag worden opgewarmd en energie verbruiken.   Heb je een zwakke spijsvertering dan moet je rauw voedsel vermijden omdat dit extra energie nodig om te verteren en je hier toch al een tekort aan hebt.

Vragen van mensen:

Waarom voelen sommige mensen zich slechter als ze gekookt voedsel gaan eten?

Veel voorkomende redenen zijn:

  1. Suikeronttrekking.   Voor sommige mensen betekent het eten van gekookte groenten geen smoothies, shakes, sappen en andere suikerhoudende voedingsmiddelen.   Als iemand een gistprobleem heeft, zoals miljoenen mensen, beginnen de gisten van binnen te verhongeren. Gisten produceren vaak alcohol, dus wanneer de gisten sterven, droogt de alcoholvoorraad vaak op.   Wanneer dit zich voordoet, voelt men zich erg angstig, boos of depressief omdat de realiteit begint. Je bent dan niet langer licht dronken.   
  2.  Meer yang worden.   Door gekookt voedsel te eten, wordt je meer yang in macrobiotische termen.   Dit is vaak een onaangenaam gevoel omdat het onopgeloste psychologische problemen oproept.   Het kan ook nog niet genezen lichamelijke gezondheidsproblemen activeren.
  3. Meer ontspannen.   Gekookt voedsel is meer ontspannend voor het lichaam.   Het is minder stimulerend en opwindend, wat sommige mensen niet leuk vinden.

Gefermenteerd voedsel

Gefermenteerd voedsel is vaak rauw en neigt zelfs nog meer naar yin dan niet-gefermenteerd voedsel omdat het hogere niveaus van gistende bacteriën bevat.   Velen bevatten ook aldehyden , dit zijn giftige chemicaliën.  

Om deze redenen raden we alleen een beetje yoghurt, kefir, rauwe kazen, miso en zuurkool aan.   Vermijd de rest, vooral kombucha- thee, die giftig is.  

Plantaardige en fruitsappen voor betere voeding

Als je sap maakt van groenten worden plantaardige vezels verwijderd en heel fijn gemaakt, ze worden opengebroken, hierdoor zijn de voedingsstoffen veel meer beschikbaar.   Dr. Wilson raden aan dat elke volwassene dagelijks 10-12 gram wortelsap drinkt als een bron van calcium en andere voedingsstoffen.

Het probleem met meer drinken is dat sappen zelfs meer yin zijn dan rauw voedsel.   Elke keer dat iemand een voedingsmiddel opsplitst, wordt het meer yin.

Voor een snelle ontwikkeling zijn vruchtensappen vreselijk voedsel, hoe voedzaam ze ook zijn.   De reden is dat fruit een van de meest yin-voedselgroepen is. Vruchtensappen veroorzaken ook andere problemen.   

Weken in plaats van koken

Als je toch granen, zaden en noten wilt eten, kun je deze een nacht laten weken om antinutrienten te verwijderen. Het blijft een niet ideale situatie. Het nadeel van het weken van voedsel is dat meer yin wordt omdat je voedsel met water mengt.

Medische onderzoeken over de voordelen van rawfood

Onderzoek naar voedingsstoffen.   Een aantal medische studies tonen aan dat rauw voedsel meer anti-oxidanten en andere voedingsstoffen bevat.   Het probleem met deze studies is dat ze niet onderzoeken of men deze voedingsstoffen ook uit rauw voedsel kan opnemen.   Hier is een dergelijke studie:

Ismail, A en Lee, WY, Invloed van kookoefeningen op antioxiderende eigenschappen en fenolgehalte van geselecteerde groenten . Asia Pac J Clin Nutr . , 2004; 13 ( Suppl ): S162.

Onderzoek naar ziekterisico.   Andere medische studies vergelijken het risico op ziekte als men rauw versus gekookt voedsel consumeert.   Hier is een dergelijke studie:

Link, LB en Potter, JD. Rauwe versus gekookte groenten en kankerrisico . Cancer Epidemiol Biomarkers Vorige. 2004; 13 (9): 1422-35.

Het probleem met deze studies is dat ze zijn gedaan op mensen die zich niet ontwikkelen, wat wil zeggen, deze mensen waren niet in een programma om hun gezondheid te herstellen met voeding.   We zien dat met een goed gezondheidsprogramma ontwikkeling plaatsvindt. Je herstelt lichaamsprocessen. Dit weegt volgens Dr. Wilson zwaarder dan de voordelen van rauw voedsel voor genezing en ziektepreventie.

Kooktips

Hier zijn enkele tips voor het koken van voedsel om de voeding te maximaliseren:

Snelkoken is over het algemeen het beste.   De combinatie van warmte en druk maakt het eten meer yang .   Het kookt ook erg snel, dus het doet veel minder schade aan voedsel dan koken op hoge temperatuur.   Het vereist ook geen vet of olie, wat handig is.

Andere fatsoenlijke kookmethoden zijn stomen. Een slowcooker is in het algemeen goed, al is dit voor histamine vorming funest, dus deze kun je in dit geval beter niet gebruiken.

Roerbakken, braden, barbecue en op hogere temperaturen bakken kun je af en toe doen, maar het voedsel wordt er vaak niet gaar genoeg van en bovendien worden de producten vaak beschadigd door de hoge hittebron.

Als je met water kookt, drink het water dan op in plaats van weg te gooien.   Dit is echter niet nodig bij het stomen. In het kookwater bevinden zich veel mineralen die zich in de groenten bevonden. Het kookwater is heel voedzaam. Meng het bijvoorbeeld door een puree, of gebruik het bij een groentensap.

Voeg zeezout en kruiden toe na het koken, niet vóór of tijdens het koken.   Sommige voedingsmiddelen reageren bijvoorbeeld niet goed op de toevoeging van zout.

Kook groenten tot ze zacht zijn en niet meer knapperig.   Knapperig of al dente voedsel heeft nog steeds te veel vezels om een ​​goede opname van mineralen mogelijk te maken.

Kook het voedsel niet te gaar, het moet geen pap worden.   Voedsel moet worden gekookt totdat het zacht is, maar niet uit elkaar valt.   Met de juiste kooktijd, blijven groenten mooi van kleur.

Eieren: zacht gekookt, gepocheerd of zacht gebakken spiegeleieren zodat de dooiers vloeibaar zijn.   De dooier is een vet en vetten kunnen het beste rauw of zeer licht gekookt worden gegeten. Langer koken beschadigt ook het eiwit.

Kook vlees net genoeg om bacteriën op en in het vlees te doden.   Het meeste vlees is te gaar.   Biologisch rundergehakt vereist weinig koken – meestal stoven – om bepaalde zinkverbindingen te behouden.   Als je een crockpot gebruikt , voeg je het vlees toe aan het einde of haal je het vlees er binnen een uur na het koken uit.  

Vermijd alle rauwe granen.   Deze zijn te vinden in muesli , trailmix , granola en sommige voedselrepen.   Kook graan totdat het zacht is voor de beste opname van voedingsstoffen. We raden ook aan alle tarweproducten te vermijden.   Tarwe is tegenwoordig veel hoger in glutaminezuur en andere irriterende stoffen, zelfs biologisch volkoren.

Ik raad je niet aan om de meeste kiem en spruitgroenten te eten.   Ze bevatten gifstoffen die zijn ontworpen om de jonge planten te beschermen.  Gekookte mungboontjes zijn echter goed.

Vermijd salades en rauw voedsel wanneer je in restaurants eet.   Hygiene is vaak een probleem.

Gebruik niet meer dan 120 gram rauwe zuivelproducten per dag.


Bron: https://drlwilson.com/Articles/Raw%20Food192.htm.

 




Like this article?

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest

Leave a comment