Mestcelreacties verminderen door rust, rust, rust

Als je histamine intolerantie hebt gekregen na een moeilijke stressvolle periode in je leven, lees dit artikel dan even door.  Je leert wat stress met je lichaam doet en waarom je histamine intolerant bent geworden. Ik heb hier al eerder een artikel over geschreven, deze keer gaan we in op wat er in je lichaam gebeurt.

Als je hersenen een stressreactie krijgen laat je hypothalamus een hormoon vrij. Dit is het Corticotropine Releasing Hormoon (CRH), hierdoor gaat het cortisol omhoog. 

Door cortisol zelf krijg je geen verhoogd histaminegehalte, maar het CRH activeert de mestcellen waardoor deze histamine vrijlaten. 

Cortisol zelf verlaagd dan weer de histamine uitstoot.

Als je chronische stress hebt, komt er constant cortisol vrij en wordt je er ongevoelig voor, hierdoor laat de cortisol de histamine uitstoot zijn gang laat gaan. Ondertussen blijft het CRH gehalte verhoogt. 

CRH activeert de mestcellen in de hersenen om ontstekingsbevorderende cytokinen vrij te laten. Door die activatie wordt de doorlaatbaarheid van de hersenbarriere groter. Sommige mensen produceren heel veel CRH en minder cortisol waardoor zij veel histamine intolerantie klachten hebben. 

Stress is echt funest voor je lichaam, want naast de verhoogde CRH, zorgt stress ook nog voor een overactieve hypothalamus, hypofyse en bijnieren, hierdoor ontstaan veel gezondheidsproblemen. 

Het kan zelfs de doorlaatbaarheid van je hersencellen vergroten, je zou dan kunnen zeggen dat je “lekkende hersenen” hebt, net zoiets als lekkende darmen. Bij een onderzoek bij muizen zag men dat de muizen bij acute stress sneller Multiple Sclerose ontwikkelden. Bij muizen die geen mestcellen of het CRH hormoon hadden, verdween deze aandoening. 

Het belangrijkste wat je moet doen als histamine klachten hebt door stress, is alle stress uit je leven verminderen en liefst helemaal verbannen, neem complete rust. Zowel lichamelijk als geestelijk. Intensief sporten of streng dieten zorgen ook voor stress. Wees lief voor jezelf, dat is het beste medicijn.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9629233
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17127408
http://dujs.dartmouth.edu/2011/02/the-physiology-of-stress-cortisol-and-the-hypothalamic-pituitary-adrenal-axis/#.VN9JHFXF8a4

Like this article?

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest

Leave a comment