Vitamine B6

Histamine wordt voornamelijk afgebroken door de enzymen Diamine Oxidase en Histamine-N-Methyltransferase, deze enzymen worden geactiveerd door B-vitaminen. Zonder B6 kan DAO geen histamine afbreken.


B-vitaminen komen via voeding je lichaam binnen en worden in de dunne darm opgenomen. Als er te weinig B-vitaminen via voeding binnenkomen, is de theorie dat de bacteriën in de dikke darm zelf B-vitaminen gaan produceren om de tekorten aan te vullen. Alle acht bacteriën worden in de darmen geproduceerd, maar niet allemaal in dezelfde hoeveelheden, zo worden B1, B2, B6 en B11 voldoende geproduceerd, maar de overige B-vitamine niet. B5, B8 en B12 zul je dus echt via voeding binnen moeten zien te krijgen. Zeker B12, want deze wordt het minst geproduceerd. 

Meer B-vitaminen door probiotica

Aangezien de B-vitaminen door bacteriën worden geproduceerd, heb je een probleem als er hier te weinig van zijn. Vooral de Bacteroides spp, Bifidobacteriën en de Firmicutes zijn belangrijk en hier zie je bij darmklachten vaak een tekort aan. De lactobacillen L.Plantarum zijn vooral belangrijk voor de productie van vitamine B12. En ik zie bijna standaard een tekort aan lactobacillen in ontlastingsonderzoeken. Het is dus belangrijk dat er voldoende darmbacteriën zijn. 

Wil je weten hoe het met jouw darmbacteriën gesteld is? Boek dan nu een consult, we onderzoeken dan jouw darmflora en kijken naar de oorzaak van jouw histamine klachten.

Histamine intolerantie en B6 tekort

Bij histamine intolerantie en darmklachten zie je vaak een tekort aan vitamine B6, deze vitamine is belangrijk voor veel processen en essentieel voor de productie en activatie van Diamine Oxidase(DAO), het enzym wat histamine afbreekt. Nu schijnt een tekort aan B6 haast niet te ontstaan door voeding, maar vooral door een tekort aan darmbacteriën. Een B6 tekort zorgt voor een verhoogd histamine gehalte.

Histamine intolerantie, B6 tekort en de overgang

Dit is een belangrijke paragraaf voor alle vrouwen met histamine intolerantie vanaf 40 jaar.  En dat zijn de meeste van mijn cliënten. 

Nachtzweten en opvliegers komen veel voor bij vrouwen in de overgang. Het zou het gevolg zijn van de dalende oestrogeenspiegel. Als het dat alleen was, dan zouden alle vrouwen in de overgang er last van hebben. Dat is niet zo. Naar mijn idee heeft een verhoogd histaminegehalte door een tekort aan vitamine B6 met deze overgangsklachten te maken. 

Als je last hebt van opvliegers en nachtzweten hebt wordt geadviseerd om niet te kruidig te eten en geen wijn te drinken. Dit zijn allebei bronnen van veel histamine.  Als je nog niet in de overgang bent en je oestrogeen nog op normaal, en vaak zelfs te hoog niveau is, beschermt oestrogeen je tegen ontstekingen. Daalt het oestrogeen gehalte, dan is lichaam gevoeliger voor ontstekingsbevorderende cytokinen die vrijkomen uit mestcellen en histamine uit voeding en mestcellen. 

Heel veel vrouwen met een verhoogd stressniveau hebben een tekort aan progesteron omdat het stressverlagende hormoon cortisol progesteron nodig heeft om stress te verlagen. Door het progesteron tekort is er een teveel aan oestrogeen. Hierdoor ontstaat er een tekort aan B6, want het teveel aan oestrogeen vraagt om meer B6 en het tekort aan progesteron ook. Je hebt dus dubbel zoveel B6 nodig!

Ok, het progesteron tekort ontstaat dus door stress. Ben je niet in de overgang en heb je histamine intolerantie dan heb je waarschijnlijk een burnout gehad (dit kan ook twee of drie jaar terug zijn), of loop je er tegen aan. Je hebt in ieder geval meer stress dan je zou willen. Heb ik gelijk?  

Daarnaast is het een natuurlijk proces dat de progesteron daalt in de overgang, vanaf ongeveer 45 jarige leeftijd, maar dit kan ook vroeger beginnen. 

Ik ga nu uitleggen wat het werkingsmechanisme is, interesseert je dat niet, dan kun je dit stuk overslaan.

In de menstruatiecyclus wordt, nadat er bij de ovulatie een eitje in de eileider wordt vrijgelaten, het corpus luteum (ook wel het gele lichaam genoemd) gevormd. Het corpus luteum zorgt voor de productie van progesteron. 

Het corpus luteum kan alleen geproduceerd worden met behulp van vitamine B6 en dus is de productie van progesteron ook afhankelijk van B6. Dezelfde B6 heeft de lever ook nodig om oestrogeen af te breken.  B6 helpt dus op twee manieren om de balans tussen oestrogeen en progesteron te herstellen.

B6 ondersteunt de productie van het corpus luteum en dus progesteron.

B6 helpt de lever overtollig oestrogeen af te breken.

Als we ouder worden produceren we minder progesteron. Oestrogeen wordt dan het dominante hormoon, waardoor er klachten ontstaan zoals we die kennen van oestrogeen dominantie. Lees in dit artikel waarom oestrogeendominantie, wat ook in de menopauze nog steeds een probleem kan zijn, histamine intolerantie in de hand werkt.

Is er dan ook nog een tekort aan B6, dan kan het hormonale probleem niet opgelost worden maar belangrijker bij histamine intolerantie, de productie en activatie van DAO is dan sterk onvoldoende!

Gepubliceerd in dec. 2019, naar overgangsklachten zoals nachtzweten en opvliegers werd de voeding van 262 vrouwen in de leeftijd van 40-65 jaar met deze klachten  onderzocht. Men zag dat de er vooral een tekort aan vitamine B6 was . Nadat de vrouwen B6 toegediend kregen in de vorm van visolie namen de klachten duidelijk af.

In een onderzoek, gepubliceerd in dec. 2019, naar overgangsklachten zoals nachtzweten en opvliegers werd de voeding van 262 vrouwen in de leeftijd van 40-65 jaar met deze klachten  onderzocht. Men zag dat de er vooral een tekort aan vitamine B6 was . Nadat de vrouwen B6 toegediend kregen in de vorm van visolie namen de klachten duidelijk af.

Histamine, angst, depressie en B6

Daarnaast is B6 belangrijk voor je stemming en vermindert het aantoonbaar angst. Heb je histamine intolerantie en last van angst. Laat je B6 onderzoeken. In je bloed, maar ook via bioresonantie. Dan weet je of B6 ook op celniveau voldoende aanwezig is.
De reden dat B6 angst verminderd is doordat je lichaam B6 nodig heeft om serotonine en dopamine te maken. Twee neurotransmitters die angst en depressie verminderen. 

Stress, alcohol, suiker en het gebruik van de anticonceptiepil zijn de belangrijkste redenen waarom vrouwen een tekort aan B6 hebben.

Wil je B6 aanvullen, doe dit dan niet met supplementen zonder eerst advies te vragen aan een therapeut of behandelaar.

Je kunt B6 op een natuurlijke manier aanvullen door vette vis te eten. Helaas is dit voor de meeste mensen met histamine intolerantie en MCAS een probleem. De hoogste concentratie krijg je door de olie van vis in blik te eten. Je eet niet de vis, maar gebruikt de olie waar de vis in ligt, dit giet je af. Dit kan nog steeds een probleem vormen. Natuurlijk kun je, als je de vis kunt verdragen, ook de vis eten. Maar die kans is klein. 

 Daarnaast ben ik geen voorstander van tonijn consumeren in verband met overbevissing en zou ik liever ansjovis willen adviseren. De hoeveelheden zijn niet genoeg om de B6 tekorten aan te vullen. Probeer ook veel plantaardige voedingsbronnen van B6 te eten.

De olie van een blikje witte tonijn in blik 0,43 mg  (22%ADH)
De olie van blikje ansjovis in blik: 0.203mg (10%ADH)
De olie van blikje sardines met graat,  in blik:  0.167mg (8%ADH)

Verder vind je B6 in kip, kalkoen, wilde zalm (dus koop geen kweek!), linzen, bonen, spinazie, wortels, tarwegras en bananen.

Laat altijd eerst je B6 onderzoeken, in bloed en het liefst ook via bioresonantie. 

Als je B6 als supplement neemt gebruik dan alleen de P-5-P vorm, B6 als pyridoxine kan gaan stapelen, dat is gevaarlijk. Gebruik, als je niet onder behandeling bent, niet meer dan 20 mg per dag.  Hogere doseringen mogen alleen onder begeleiding van een therapeut of behandelaar plaatsvinden die verstand heeft van vitamine B6 doseringen.

Like this article?

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest

Leave a comment